Sultanen skrev:Kör en Windows 7 HTPC kopplad till datorn med TV kort och fjärkontroll, all media ligger på "huvuddatorn" i sovrummet så kommer man åt all film ifrån vilken dator man vill här hemma.
Jodå, jag känner till och har petat en del med HTPC och XBMC m fl men vill ha något mer passande för en icke-teknisk slutanvändare då det inte är jag som skall ha det. Det känns trist att behöva ha en dator i varje rum för att kunna spela sin media. Visst, diverse mediaspelare kan spela från en HTPC men då är det nya gränssnitt för varje pryl - igen.
Viktigast är iofs ljudet. Dvs, musik, ljudböcker, internetradio, vanlig radio m m skall med ett gemensamt gränssnitt gå att spela över nätverket i alla rum. Helst synkroniserat (som Sonos & Squeezebox klarar) så man slipper lagg och konstiga ekon. Detta går ju lösa idag (minus vanlig radio, naturligtvis, suck). Nackdelen är ju att man låser in sig i antingen Sonos eller Logitechs system för ingen pratar ju med de andras system.
Sedan har vi då video... Japp, det finns gott om mediaspelare idag som klarar att spela från centrala mediabibliotek men om jag redan har en sådan spelare i rummet, kopplad till stereo/högtalare - då vill jag ju inte behöva ha en Sonos/Squeezebox också!
Vidare... digital-TV! Jag vill från valfri TV i hushållet kunna programmera inspelning av video till mediabiblioteket och sedan FRÅN valfri TV kunna spela upp det jag spelat in.
Återigen utan extra hårdvara i rummen. Finns en mediaenhet med skärm i rummet förväntar jag mig att den kommer åt ljud, bild, video, TV, internet m m på ett enhetligt sätt. Finns ingen skärm förväntar jag mig komma åt allt ljud via ett gränssnitt. Inga femtielva fjärrkontrollet, media-PC som skall patchas upp och underhållas m m.
Jag tror inte detta existerar för en icke-teknisk slutanvändare idag och jag kan inte förstå att någon tagit fram det. Marknaden måste ju finnas.
Ber om ursäkt för trådkapningen!