Broddan skrev:Just det kan bli problem med dvärgkulfisk att de inte hinner med att äta i sällskapskar. De tuffar ju sakta på och vill gärna spana in käket, hitta nån bra vinkel sen slå till. Riktigt roliga det var de som väckte mitt akvarieintresse.
Kommer ihåg att jag ett tag höll på att greja med värsta specialaren, tog typ myggnät som jag gjorde en påse av med gummisnodd eller nåt på en pinne (blompinne). I den hade jag rödamygg men går nog med tubifex också, den höll jag eller om jag fäste den på nåt sätt då ringlade/föll de sakta ut och kulorna lärde sig detta och stod beredda, skit kul var det..
Nu hade jag dem bara med otocinculus så jag vet inte om dina övriga fiskar kommer slakta maskarna också.
En idé i alla fall.
Edit; kom på att det var små levande maskar från tjejens dåvarande minikompost i en låda under diskbänken..
Väldigt smart! på så sätt får man kulisarna att bli mer sociala av sig och de kommer fram när maten severas :) Kanske en hjälp på traven ialf. Lära kulfiskarna att när du duttar fingrarna i vattnet betyder det mat :)
Har du bild på din lilla myggnäts-mackapär??