Jag tror inte det är så många som läser just den här tråden, men jag tänkte visa med en liten film det som vi har snackat om i många andra trådar. Det handlar ofta om Fjärilsciklider och Scalarer och hur det kan bli när man tar ynglen ifrån föräldrarna, att ynglen inte riktigt får "lära" sig de signaler och annat som föräldrarna danar hos dom. Givetvis finns de instinkter som att gömma sig och att själva ta hand om yngelvård redan i generna på ynglen, men de kanske i viss mån behöver uppleva detta i någon form - i föräldrarnas vård - för att själva föra det vidare när de vuxit upp.
Paletterna har sina yngel i en fritt simmande svärm, men så fort jag kommer nära med kameran så ser föräldrarna till att, med små fina ryck, få ynglen att platt lägga sig på sanden. Kolla in på filmen och se hur fint honan med små ryck, samtidigt som hon vill att de skall hålla sig nära bottnen, ändå lite hemligt får sin kull att gömma sig bakom en rot.
Ganska spännande att kika på och säkerligen i någon form "lärorikt" för ynglen. Häftigt också att se hur föräldrarna lägger sig till med en ljusare färg, för att smälta in i omgivningen och synas så lite som möjligt och inte dra på sig onödig uppmärksamhet.