Fredrik1 skrev:det är 45Högt :P Har tänkt på det med discus, På zoo sa dom det med att det kan förekomma mobbning, Visserligen sa dom att det skulle gå bra så länge dom är ungfisk. det är ju alltid 1 som ska vara ledaren vad jag förstått. Och jag har självklart funderat på att ha discus i 253L istället, men måste först göra mig av med Cikliderna, behållar nog zebraciklider och cutteri, men guldsömarna och påfågel säljer jag nog då. Så får väll ta chansen och ha dom i 150L ett tag framöver :P Så man skulle kunna köra med 4 st diskus i ett 150L medans dom är ungfiskar?
tacksam för svar
Mobbing kan förekomma hos små diskusar oxå, ofta har äldre exemplar "lugnat ner sig" med åldern men det skall nog gå bra. I akvarier får man nog tala mer om bara rangordning, visst en fisk är ju högst på stegen men...
I naturen finns det dock ledarfiskar i ett diskusstim, hur som helst du skulle nog kunna ha 6 st i ett 150L, späder ut eventuella aggretionerna lite mer. Men man vet aldrig hur det blir, mina diskusar är otroligt fredliga gentemot varandra, medan i vissa kar finns det individer som trackaserar alla de andra diskusarna. Men hör gärna efter lite mer här på forumet, finns kanske nån som har nån erfarenhet av att hålla diskus i lite mindre kar.