Marnat skrev:Har kommit på att jag hamnat i lite av ett dilemma.
Jag kommer satsa på en SA biotop i mitt akvarium.
Och om jag inte läst helt åt helvete fel så kräver de fiskar jag tänkt mig, apisto, tetror samt pansarmalar och l-malar surt och mjukt vatten, dvs ganska lågt PH, KH samt GH.. rätta mig mycket gärna om jag har fel.
Problemet som jag ser det är att jag kör med sandbotten, som gärna blir ganska kompakt, och då jag har ganska mycket rötter så blir det inte överdrivet mycket bottenyta för växter som kan se till att det kommer ner aeroba bakterier i bottensubstratet för att förhindra de icke välkomna anaeroba bakterierna.
Till dilemmat då hör ju att sniglar tex. malaysiska sandsnäckor behöver ett relativt högt KH som jag förstått det för att kunna bilda sina skal och må bra.
Så hur i helsike ska man lösa det utan att slita ut allt och byta bottensubstrat? :P
Onödigt att försöka styra pH bara för fiskarnas skull. Efter att akvariet varit igång en längre tid så kommer säkert pH att sjunka något beroende på olika nedbrytningsprocesser osv.
Vad gäller Malajiska snäckor så har jag aldrig sett att dom skulle ha problem med lågt pH eller KH. Har trots lågt pH och KH kämpat med att bli av med dessa rackare. Har nu ett större antal Anatome Helena snäckor som förökat sig rätt bra och som håller övriga snäckor i schack.