zoomi skrev:Har läst flera trådar här vilka alla nämnt att ancistrus är en bra mal till malawi.kar.
Jag köpte 2 st för två veckor sen.
Visserligen har jag sett ett ancistrus-rom som åts upp av en av mina ciklider men om man kollar på ancistrusarna så är deras stjärtfenor kraftigt sargade och uppätna.
Tycker synd om dem men undrar vad jag ska göra? Hur kan jag bättre situationen eller det tar lite tid för cikliderna att vänja sig vid de konstiga invånarna?
De är bara ca 4-5cm långa.
Det kan ta tid innan cikliderna slutar nafsa på deras fenor, ibland behöver de bara ett tag att vänja sig vid de nya innevånarna, men ibland låter de dem inte vara förräns de har blivit lite större och kan "slå" tillbaka eller att de är såpass stora att de inger såpass stor respekt så att cikliderna inte biter dem. Vad man kan göra är att erbjuda gott om gömställen i form av stenar och grottor så att det räcker till både ciklider och malar. En lösning som brukar fungera är att man inreder med stora stenrösen i tanken, då blir det mkt håligheter för fiskarna istället för att bara göra några enstaka grottor som ändå bara upptas av de mest dominanta cikliderna direkt.