Jag var på Jägers Zoo senast igår och då jag säger sällskapsfisk menar jag tetror, svärdbärare, platy, guppy etc.

De har några ovanliga fiskar men kan bara säga en såhär på rak arm och jag vet inte hur ovanlig den är men har inte sett den i malmö innan, Electric Blue Fjärilsciklid.

Jag kan göra en liten snabb redogörelse för de affärer jag besökt.

Jägers Zoo: Bra service, man är oftast nästan ensam i affären och kan i lugn o ro kolla firrarna, snacka me personalen etc. De har bra utbud med olika stenar så som Kalksten, Lavasten etc. Växter har de väll lite fler än standardutbud men inga ovanliga växter vad jag såg.

Vacker Tass på Mobilia: Liten affär och enbart de mest mainstream-fiskar. Oftast mkt dyrare p.g.a läget, inga ciklider sist jag var där iallafall.

Akvariepiraten: Hade erfarenhet förr av att ha dålig kvalité på akvariumen men tror de va ett år sedan så byggde de om lite och skärpte sig mycket. Va där igår också och deras akvarium håller bra standard och fiskarna verkar livliga, några annorlunda fiskar men STORT utbud på räkor tyckte jag iallf. De hade kanske 6-7 olika räksorter i speciella små akvarium. Ciklidbeståndet var väll sådär, färgerna va lite bleka på vissa fiskar.
Till min förvåning hade de utbreddat sitt sortiment med saltvattensfiskar. Inte så många av de men vet inte om det är något nytt de börjat med då de inte haft det förr.

Fiske och fiskar i malmö: Har alltid funnits där med intressanta ciklider och väldigt kunnig personal samt saltvattensavdelning men va där idag och till min stora förvåning va hela akvarieavdelningen borta och hade ersatts av fyrverkeriförsäljning. Antar att de helt avvecklat akvarienischen.

Zoo AB i Lorensborg: Som de flesta andra har de ett bra standardutbud va gäller "sällskapsfiskar". De enda som jag vet i malmö som säljer Discusfiskar(!). Ciklider är det sämre med då de bara har de vanligaste som golden etc, och ofta ett kar med "malawi-mix" där de bara blandat hejvilt. De har ibland lite ovanliga fiskar som idag hade de fått in dvärgkulfisk och även någon fläckig fengädda eller nått, har även sett Arowana och andra ovanliga fiskar där.

Djurmagazinet på Jägerso: Mest som lite heads-up att de lagt ner, ersatts av nån kruk-affär.

Din Zooaffär på regementsgatan: Egentligen inte värd att nämna i akvaristiska sammanhang men har extremt basutbud vad gäller fiskmat och tror de hade guppy och slöjstjärt bara.

Zoogiganten i Lomma: Häftiga saltvattensfiskar och helt okej utbud av ciklider och sällskapsfiskar men inget utanför det vanliga vad jag minns, var några månader sen jag besökte det sist. Men rätt så skön upplevelse eftersom det är så stort kan man även kolla på andra grejjor som alla deras olika typer av fåglar m.m de hade nån get utanför sist men vet inte om den är kvar. Återkommer med lite info senare kanske :) ska dra nu

ps.
Ska nog besöka Håkanstorp Zoo och Akvarietjänst imorn, har aldrig varit på Håkanstorp, helt missat att de funnits sen har jag inte varit på akvarietjänst efter de flyttat. ds.