ansjo skrev:
För att med 0,4 l/sek blir det ett luftflöde på 1440liter/timme, det känns lite overkill.

Vad har du för mätningar att hänvisa till? Och sedan är det inte jag som jämför en luftpump på 50 liter med en pumpskalle på 1200 liter, utan du själv i förra citatet. Då behövs det minst en sådan här i varje kar enligt dig: http://www.pwss.se/product.php?productid=4092&cat=0&page=2

Jag med, ytterfilter;)

Än vad? Har du ingen rening på vattnet då, eller kommer det utöver luftpumpen?

Vad tycker du är ett bra flöde då?

144 liter blir det annars .... läs vad jag skriver och inte vad du tror jag skriver.

Mina mätningar är vad jag provat mig fram i min odling. Jag har där 80 akvarium på ca 16000 liter. I alla mindre akvarium än 125 liter har jag luftdrivna filter. Jag byter ca 20 % vatten i veckan. Pumpeffekten som krävs för att ha bra syresättning är ca 1.5-2 ggr akvariets storlek (stora akvarium ner mot 1.5 ggr). Tyvärr byggs ju inte filtren efter detta de har ju alldeles för liten filtervolym i förhållande till flödet. Själv har jag helst pumpar på ca 10 Watt och 1000 liter eftersom jag inte vill att pumparna stannar när man stänger av dem, vilket mindre pumpar oftast gör. Utöver det har jag i de större akvariumen luftstenar. Båda systemen är byggda så de klarar att driva akvariumen var för sig, eftersom det händer att pumpar går sönder och i sällsynta fall att sidkanalaren stannar. Detta eftersom jag har fiskar som inte går att köpa. För övrigt är det faktiskt växter i de flesta av mina akvarium, som dessutom lever och frödas.

Jag har tanken att jag ska bygga droppfilter eftersom inga andra odlare använder det just nu men jag ser stora fördelar med det hela om man får det att funka.

Jämför gärna effekten som krävs mellan luftpump och vattenpump då blir skillnaden ännu större. För övrigt går det ha full nitrifiering med bara en syresten men nackdelen är att man får massa partiklar i vattnet.