ciklidtok skrev:Skulle behöva lite förslag nu. Ska göra om mit 300 liters til dvärgciklidakvarium. Jag har inte så mycket erfarenhet av just dvärgarna, men däremot av ciklider i övrigt.
Jag har fundert på några arter, men ni får gärna komma med ris och ros och bättre förslag om ni tycker jag har tänkt fel.;)
2 arter som jag absolut vill ha, och som jag tror fungerar bra är Blå Fjärilsciklid och Kakaduaciklider. Har hittat 2 par på utiken som jag vill ha...fjärilarna är av typen "Electric Blue" skitsnygga. Kakaduan är de vanliga gul/röda.....
Är även lite sugen på Paletter, men vet inte riktigt om det fungerar med de andra...
Har ni med mer erfarenhet några andra förslag på vad man kan ha mer??
Hej Ida!
Kakadu och Palettciklid tycker inte jag i alla fall att du ska ha tillsammans.
Jag hade det, bägge hanarna var väldigt dominanta. Palettehanen var värst, han lägrade hela akvariet. Jag gav bort bägge två till slut eftersom dom andra fiskarna jag hade mest fick gömma sig hela tiden.
Det finns säkert andra som inte har lika dåliga erfarenheter av dom som jag hade.
"Electric Blue" och Fjärilsciklid orginal har jag tillsammans med Discusarna och det funkar kanon.
Har även Apistogramma Viejita tillsammans med sina två honor i ett annat kar.
Lycka till med ditt nya kar:).
(Tog ett tag innan jag kom på vem du var, men nu vet jag:D hälsar Inger som hade Zazza som fick valpar med Spooky för hundra år sedan)