ansjo skrev:
Ah, du har fått ett problem på halsen kan man kort och gott säga;).

Nu vet jag inte hur stora din JD är, men är de fortfarande små skulle jag nog göra en rockad på fiskarna tills du kan lösa problemet på mer lång sikt.

Nu är säkerligen affären stängd över helgen, men så fort de öppnar skulle jag personligen ta ett snack med dem och få en bra lösning på problemet.

Det bästa är givetvis att de tar tillbaka fiskarna och du får köpa fisk som mer passar till ett 54 liters kar, och inte köpa så många innan karet kommit igång vilket tar ca en månad.

Trots att du tagit vatten från det gamla karet så kommer inte bakterierna igång så fort, eftersom vattnet inte innehåller så mycket av de goda bakterierna som tex gruset och filtret gör.

hehe det kan man lungt säga:)

Mina JD börjar bli rätt bajtiga. Hanen är ca 10-12cm och honan är lite mindre. Men jag har haft små ancistrus och plecos i det karet som jag nu har i det nya, och det funkade bra utan att dom blev attackerade av min JD's. Så jag tror ju att dom skulle klara av flytten så sätt.. men hur är det med vattnet och så? skall jag göra som vid en vanlig flytt eller kan jag bara helt enkelt flytta över dem?

Ta ett personligt snack kan du räkna med att jag skall göra. Så här gör man fan inte, jag handlade fan för mycket pengar och så har dom magen. Har gjort exakt som jag blev tillsagd i affären då jag verkligen vill vara seriös med detta. Skall aldrig mer handla på den butiken utan hålla mig till de mer seriösa akvariebutikerna i stan.

Men det kan inte vara så att jag kan flytta över dem i några dagar till det stora karet, "starta" upp det nya i några dagar och vänta tills det blir stabilt. Och sen sätta tillbaka dem?

Tack för hjälpen.