Vad han har gjort i exemplet är att han använder en vit tygbakgrund och gör en sk bakprojicering med hjälp av en projektor kopplad till en dator. Jag har varit med och använt samma teknik i en teater vi satte upp en gång. Vi satte upp Ronja Rövardotter, och körde en massa film på ett jättelakan. Blev riktigt häftigt. Scenen då Mattisrövarna brakar samman med Borkas gäng ute i skogen hade vi filmat i förväg bla. :D

Om du ska göra en stjärnhimmel så behöver du nog något fastare material. Enklast är nog då att bygga en låda som du målar svart invändigt och sedan ställer bakom akvariet. Ta sedan inte för starka dioder, det räcker med ganska små. Ett annat alternativ om du har pengarna till det är att använda fiberoptik. Det blir sjukt snygga stjärnhimlar av det! Men månen vete tusan... Där skulle det ju kunna gå att använda en bild på ett overheadfilter (i ett utsågat hål i lådan), och sedan ett vitt tygstycke bakom. För att slippa få med glödtråden (som lyser igenom tyget) kan man bygga en till låda bakom, fast med sluttande tak denna gång. Denna målar du vit på insidan. Sedan tar du enklast en svag lågenergilampa eller halogenspot (kallt ljus, runt 4500-6000K är nog lagom för en mitt-i-natten-måne, har du lägre blir det en skymnings/gryningsmåne) och lyser upp det sluttande taket invändigt. Då reflekteras ljuset diffust mot tygstycket (det kan bytas ut mot ett vitt papper eller ett vitt filter också), som lyser upp. Då lyser månen upp.

Problemet här är dock att det är stor risk att månen syns även när den är släckt, och den vanliga belysningen är tänd. Men är du lite händig går det också att lösa. ;) (Kan ju räcka med ett svart, vitt eller blått pappersark mellan den svarta lådan och akvariet. Du tar helt enkelt bort pappret när du vill tända månljuset)

Wow, vilket svar! Din ide är den som hittills lockar mest, och som jag tror kommer se bäst ut. Mitt akvarium är relativt mörkt med svag belysning, så det är meningen att månen och stjärnorna skall synas dygnet runt. Har dock funderingar på att försöka illustrera en sol istället. Det enda är nog nu att testa det i praktiken och se om resultatet är likartat med bilden som jag har i huvudet.