chupo skrev:
hehe ok :) väldigt lite vatten skulle inte jag säga, det är väl ändå 300 liter där i redan ;)

Eftersom jag pratade om risken att kondens eller vattenstänk skulle skada lysrampen, så var det ju givetvis inte antalet liter jag syftade på utan hur långt det var mellan vattenytan och rampen, men det tror jag nog att du förstod egentligen.;)

men tror du att det verkligen gör så stor skillnad med täckglas då? jag undrar om det verkligen gör det.. :confused: finns det inte lysrör som är lite svagare eller något åt det hållet?

Nope, jag tror inte, jag gissar. Som sagt.;)

Jag tror inte du behöver oroa dig. Två lysrör kan omöjligt driva upp temperaturen i 300 liter vatten till några farliga nivåer. Vill du däremot absolut hålla en lägre temp. i vattnet får du nog leta efter något annat sätt att belysa akvariet. Har tyvärr inga tips åt dig där.

I mitt eget akvarium (222 liter) hålls helt naturligt en temp. på 2,5 grader över den som finns i rummet. Har ingen doppvärmare och ett lysrör på 30 W. Jag antar att det är i huvudsak lysröret som står för de där 2,5 extra graderna.