Jag slamsuger som vanligt med täta cirkelrörelser och går sakta fram så de har liten chans. Sen tömmer jag hinken genom min tätaste håv.
Får då ut någon deciliter med högkoncentrerat slam som jag häller över i en vit plastburk med vatten i. De lite större räkorna tar jag med ett kaffemått eller liknande. De allra minsta får man upp i en pipett genom att ta dem en och en. Brukar kunna bli 50-100 miniräkor som annars skulle åkt med. Är de allt för livliga så ställ dem lite svalare typ 15c så hinner slammet sjunka helt och räkorna segare = lättare att plocka.
Annars kan man sakta men säkert slamsuga ut lilla burken med en mindre slang och hålla koll på vad som kommer med och inte, sen fylla på med nytt vatten och fortsätta tills man fått bort det allra värsta.
Har kunnat konstatera att det är lika bra att slamsuga rejält som vanligt och sen i lugn och ro ta hand om slammet. Sen verkar räkorna bli mycket livligare och det är fler som går med rom efteråt. Så även om man skulle missa några i processen så tjänar man nog i längden på det...