gustinger skrev:
Men säg att man "måste" komplitera med en hona länre fram, funkar det att släppa ner henne där i eller får man ha henne i påsen en längre tid i akvariet så hanarna/hanen vänjer sig, kör alltid runt 1,5 timmar koppning när jag sätter i nya fiskar, men man kanske får köra en längre tid för inkoppning av nya honor i ett kar där det redan går 1-2 par av Ap?
Min och flera andras erfarenhet är att Ap är väldigt personliga av sig. I vissa fall är det inga problem alls att släppa i en ny hona i andra fall är hon död inom ett par dagar. Detta med samma art!
Att ha honan i en påse en längre tid spelar ingen roll.
Det man ska göra innan man släpper ner en ny Ap till befintliga är att göra en rejäl ommöblering så att alla befintliga revir försvinner och alla fiskar måste skaffa nya revir. Då fördelas eventuell aggression på alla fiskar och inte bara på den nya som saknar revir.
Har man en hane som är väldigt bitsk så får man helt enkelt plocka bort den och tillsätta nya honor. Eller som jag gjorde med min avatar hanne som var fruktansvärt aggressiv, jag satte två honor i ett annat kar och lät dem gå en månad där innan jag flyttade över hanen till dem istället.