Jerry_ skrev:Hej.
När man ska starta upp ett akvarium så ska man ju vänta 1-2 veckor innan man stoppar i fiskar. Men när är det från? Är det 1-2 veckor efter man stoppat i växter, pump, doppvärmare o allting där i eller är det bara från man hällt i typ vattnet eller nåt?
Och behöver växter nån speciell värme så jag måste skaffa doppvärmare o pump samtidigt som jag stoppar i växter?
För jag har nyligen hällt i sten o vatten i mitt akvarie, men har inte doppvärmare o pump ännu utan det blir o skaffa det snart. Men tänkte om det är vattnet, stenar o växter som ska vara i ett tag innan fiskarna kommer i så kunde man köpt ett par växter sålänge o planerat och sen stoppa i doppvärmare o pump strax innan fiskarna kommer.
Och kan man räkna med nån speciell mängd fiskar per liter? Tänker då på mindre fiskar såsom neontetror och fiskar i den storleken.
Skaffa pump, växter och ett par fiskar så fort imorgon. Imorgon har vattnet blivit tempererat till ca. 21-25 grader om du håller normal rumstemperatur.
Att vänta flera veckor med att släppa i fisk tjänar ingenting till. Inte förrän första fisken åker i börjar det hända saker med bakteriebildandet.
När dina 2-3 fiskar gått in karet i några veckor kan du släppa i några till och så fortsätter du så till du har önskad mängd.
Var noga med att inte mata för mycket/ofta de första veckorna och rengör inga filter förrän de är så skitiga att flödet minskar.
Plugga lite här i forumet och sök fakta i nybörjarforumet.