tyvärr har jag inte plats och det är alltför långt till närmaste offentliga akvarium.
För 40 år sen hade vi ett 1000 l o ett 300 l. I båda hade vi ciklider , i det minsta nyassa-ciklider o i det stora påfåglar. Om malar visste jag inget förrän jag blev tvungen att ta över sonsonens lilla akvarium i somras. Då förstod jag förstås att jag behövde mera kunskap o läste först i stora akvarieboken o sedan på nätet o så småningom hittade jag zoopet. Nu har jag bytt 45 l mot 85 l (i alla fall bättre ) o jag har lärt mig lite mer om utfdring bl a. Tillsammans med plecon bodde från början två rödmunstetror, tre neontetror o ett gäng om ca 10 guppies.
Med det nya akvariet följde 2 scalarer, 6 neontetror ,2 platy , 3 eurutropiellus 1 kampfisk o (upptäckte vi efter drygt en månad) 1 otoclincus, som förmodligen hade gömt sig bland medföljande växter.Alla fiskarna samsas för det mesta, även om plecon får små utbrott ibland o jagar de andra. Från zoo-butiken hade min sonson fått instruktioner att ge fiskarna pyttelite mat 1-2 ggr / dygn o 1 plecotablett ett par ggr i veckan (så att den skulle växa långsamt). På nätet läste jag rådet att utfodra fiskarna med så mkt mat som de kunde äta upp inom 2 min 3ggr/dag o förstod att plecon åtminstone behövde i tablett/dag samt dessutom t ex broccoli, ärtor eller zuccini samt att alla fiskarna behövde, om inte levande , så åtminstone djupfrysta proteiner , ett par ggr i veckan. När vi hade ciklider köpte vi levande föda i en närliggande zoo-butik (missbildade yngel t ex) o fångade mygglarver o vattenloppor när det gick.
Jag märker att grönsakerna går åt bland frfr allt malarna.
Jag undrar emellertid om jag utfodrar fiskarna rätt o är tacksam för alla råd. Vad händer om plecon får bo kvar i det här akvariet o behöver han mer än en pellet om dagen? Jag har märkt att han tycker om att sola sig, han lägger sig alltid i en solstrimma om han kan. Han vet ganska väl när hans tablett är på gång, då väntar han vid rutan o han tar den ibland direkt ur handen. Det finns väl en tendens att lite större fiskar känns mer personliga, så jag tycker också att det känns trist att behöva skiljas från plecon. Påfåglarna frf allt var mycket tillgivna o det var tragiskt när de efter några år drabbades av en sorts ögonparasit o måste avlivas. Det var i umgänget med cikliderna som jag insåg hur bra fiskar ser ut ur akvariet.
De kunde alla skilja mellan familjemedlemmar o främlingar o mellan våra hundar o andra. Varken främmande människor eller hundar fick se dem framme.