Färgerna på tabletterna är ofta larviga färgämnen som säkert inte alls är nyttiga för fiskarna... De har en massa onaturliga tillsatser i fiskmat.

Mygglarver smutsar tyvärr ner vattnet mer än vad annan mat gör, eftersom de är frysta och ligger i vätska (is), som genast smälter i akvariet.

Det finns torkade mygglarver av olika slag, fråga i forumet vad som kan vara bäst.. Jag kan tyvärr inget om dessa.

Vad du gör så köp aldrig RÖDA mygglarver, de föds upp i en smutsig miljö och har väldigt starka ämnen i sig som kan framkalla allergi hos människor. Men andra mygglarver går säkert bra.

Men vänta helt med mygglarver i några månader för det skitar ner mycket jämfört med annan mat.

Både flingmat o tablett två gånger om dagen är nog förklaringen till dina stigande nitritvärden, om de stiger fort. Pyttelite flingmat varannan dag ett tag borde hjälpa. Det är säkert bra att ge något annat än flingmat men just nu den första månaden så kanske det är synd att använda foder som smutsar ner mycket. Men det är bara min åsikt :)

Jo platy och molly och sådana "noppar" bara på tabletterna och de faller sönder och löser upp sig i vattnet. Så jag skulle inte ge det som mat nu i början som sagt. Senare kommer pansarmalarna äta upp eventuella rester :)