flygrc skrev:Kjell, den har du tänkt på länge va?, jag tycker det var rätt så djupt och att där ligger mycket sanning i ditt resonemang.
Ja det har väl varit en mognadsprocess;)
Jag var väl förr en av dom som ofta stod i "första ledet" och klankade ner på avelsformerna. Men sedan efter att ha besökt asiatiska utställningar ett antal gånger som gick det väl efterhand upp för mig att dessa fiskar där ofta var betydligt större och var också minst lika aktiva som våra vanliga guldfiskar. Det visade sig också att de som pysslade med denna sorts fiskar ofta var oerhört kunninga om sådant som genetik och vattenkemi och ofta höll sina fiskar bra mycket bättre än vad vi håller våra guldfiskar här. Så jag svängde väl sagt över från att se dessa fiskar som avskräde, till att det istället handlar om att hålla våra fiskar (oavsett vilka) på ett korrekt sätt. Jag tycker fortfarande definitivt inte att dessa fiskar är snygga, tvärtom, men jag ser det mer som en fråga mellan olika smaker än om dålig djurhållning.
Det är väl lite samma som synen på skålarna. På nåt sätt så är en fiskskål symbolen för dålig fiskhållning och många säger att skålar är djurplågeri, medan akvarier är bra - när det istället handlar om att ALLA fiskarter ställer krav på den miljö de skall leva i och oavsett om vi väljer ett akvarie eller en skål så måste vi välja behållare utifrån detta.
På något sätt så förenklas det hela - genom att man dömer ut sådant som "slöjstjärtar" och skålar - men struntar i det som är viktigt. Dvs skapa en miljö som är korrekt för resp. art. Det senare kräver dock en egen tankeförmåga hos oss själva och då är det enklare att bara fördöma vissa saker utan att tänka efter