Hum, vet inte hur mycket mitt svar hjälper trådstartaren men...
Mitt Juwel 110 liter stod förut på en plats där det var mycket "trafik" nämligen i hallen. Skulle man ut ur lägenheten, in på toa, in i köket, till hallen, till sovrummet, så gick man alltid förbi akvariet och varje gång gungade det litegrann. Parkett rör ju tyvärr på sig. Jag hade akvariet där i 5 år och vande mig vid att alltid gå försiktigt just när jag gick i närheten. Men vissa stressiga morgnar har man ju inte tid med det så jag gick ändå förbi ibland så att hela akvariet gungade. Det gungade tillräckligt mycket för att fiskarna skulle märka det; de simmade undan när jag gick förbi.
För ett par månader sedan flyttade jag akvariet i samband med en omstart pga alginvasion, och akvariets nuvarande plats verkar mycket bättre. Nu står det mot väggen i vardagsrummet och just där är det inte så mycket "trafik". Jag har testat med att stå en bit ifrån och hoppa och akvariet gungar inte alls. Ditt problem kanske löser sig om du väljer en annan mindre trafikerad plats i lägenheten? Parkettgolvet ligger antagligen lite olika slätt på olika ställen.
Annars kan jag tänka mig att ett underlag skulle hjälpa. Funderar på om inte en sådan där mjuk matta som man har under datorer för att isolera vibrationerna från den skulle hjälpa? Sådana mattor finns på Clas Ohlson bland andra ställen men jag vet inte hur stora de är.