Jag som ljusdesigner ser med stort tvivel till rådet att ha 1W per liter vatten. Dels tror jag det är rimligare med 1W per 10 Liter vatten, Dels så är rådet idiotiskt från början, då det enbart funkar om man har lysrör.
Watt är ett mått på elektrisk effekt - inte på mängd ljus. Rådet borde istället gälla antal lumen per liter. Om vi som exempel tar Philips TL-D 58W Aquarelle SLV (länk, T8-lysrör för akvarier) så behöver du knappt 8 lysrör för att få 400W för 400L. Ett av dessa lysrör ger ett ljusflöde på 3800 lumen (en vanlig 60w glödlampa ger 600lm) så åtta stycken ger ifrån sig ett ljusflöde på 8x3800=30400 lumen! Det är ungefär det jag använder om jag vill belysa ett klassrum på ca 6x6 meter.
Går man bara efter affärens råd så kanske någon får för sig att använda glödlampor istället. Säg att man då vill ha ett jämnt ljus och använder sig av 8 st 60W glödlampor. 8x600= 4800 lumen, alltså lite mer än ett av de tidigare lysören. Och i mitt tycke, lite mer rimligt.
Sorry, men jag blir så irriterad på butikers okunnighet vad det gäller ljus. :P Gå inte på allt de säger! Men tillbaka till din fråga: Jag tror att fyra lysrör räcker gott och väl till ditt akvarium, men jag tror inte du behöver köra på 50W då. 36W per lysrör räcker nog. Tyvärr har jag aldrig haft ett så stor akvarium, så jag kan inte svara säkert (förrutom på det jag redan gått igenom ovan ;) ) utan jag rekommenderar dig att pröva dig fram. Sparar du bara kvittona så bör du ju kunna lämna tillbaka armaturer och lysrör som inte behövs. Jag har även hört att växter vill ha ett varmvitt ljus (låg Kelvingrad), men att fiskar ser vackrare ut i Kallvitt. Sätt då ett av varje i rampen, så har du både och!
Här finns lite inspiration: http://saurama.aqua-web.org/index.htm
Denna länk ligger redan här på forumet någonstans. Personen i fråga har testat en massa olika lysrör och ibland även blandat olika ljusfärger.