Rockdoll skrev:Jodå, det går att reglera, men jag tänkte att det skulle vara bra med mycket cirkulation så jag har haft det på nästan max fram tills nu (finns inte så många mellanting). Men nu stängde jag av så att det inte kommer några luftbubblor alls (krusar dock fortfarande en del på ytan), samt riktade det ännu mer uppåt och bakåt, så hoppas att det hjälper. Kan inte så mycket om pumpar dock, och instruktionsboken till den var inte så väldigt informerande.
Jag har inte jättemycket växter än, men de är mest på stället bakom stenen och den stora växten. Kanske för att det är lugnare där.
Blir mest bara lite orolig att de inte mår bra eftersom de låg still på botten. (de började ju dock simma runt när jag stängde av pumpen en stund). Sen blir jag lite orolig över att de inte äter när jag ger dem mat. Har matat 2 ggr nu sen jag startade det och varje gång har det bara varit ett par av ynglena som ätit. Det är som att de inte fattar att det finns mat utan fortsätter simma runt nere vid botten istället.
Det viktigaste är att det blir vågor på ytan. Det är det som syresätter vattnet. Bubblorna kan du vara utan.
Ser de magra ut? Förmodligen simmar de och plockar mellan måltiderna så att säga, men observera dem noga och se om de magrar eller får sjukdomssymptom.
Detta kruxet är bara nu i början tills du fått en balans i karet. Sen behöver du inte hålla på och oroa dig såhär ;)