Faktum är att det hela bara började som ett litet experiment då jag behöll två av kräftorna som var "under standard" när vi fiskade upp odjuren under sommaren; de fick leva i en låg plastbalja med skvalande pump under flera veckor och verkade trivas tills dess 'Snille' (den större) tycligen fann det för gott att ta livet av 'Ville' (den mindre) och därmed blev ensam härskare över sin domän.

Kort därefter uppdaterade jag mitt sällskapsakvarium på sisådär hundra liter till ett 252, flyttade över fiskarna, och lät kräftan bo i det lilla karet medelst inredning importerad från älv och sjö. Ärligt talat kan jag inte svara på just hur stor plats kräftan bör ha, men med sten och rot och med tanke på hur väl han utnyttjar inredningen verkar eländet må riktigt bra i fångenskap.
Detta gäller även elritsorna som blivit tjocka, välmående och handtama mycket kvickare än jag trott.
Kanske beror alltsammans på att jag bjuder på mer mat än jag borde, eller på att somliga vattenbyten (10 % varannan dag) består av älvsvatten).

Hursomhelst är herr kräfta en underhållande krabat så länge han inte leker massmördare.

Till nästa säsong hoppas jag utan tvekan kunna identifiera kön, skaffa ett betydligt större kar och initiera lek hos såväl fisk som kräfta - det vore väl fantastiskt? ^^