Jag tror du råkade ut för en klassiker när man snabbt gör akvariemiljön mycket bättre för växter som innebär en ganska stor miljöförändring. Alger brukar reagerar på stora förändringar och om det kan vara någon tröst så brukar just trådalger vara snabbast upp på plan när förhållandena i övrigt är bra för växter.

Jag är ganska säker på att om du håller ut ett bra tag och fortsätter normaldosering kommer växterna snart börja ta ordentligt med fart, och då kan du börja ansa algangripna växter - och då tar det inte lång tid innan algerna börjar ge upp.

När jag gör om i min växtburk så brukar det bli en trådalgsodling. Det jag gör är att ha is i magen och låta dom vara tills innan veckovattenbytet då jag rullar upp alla trådalger jag kan se på ruggad grillpinne, trimmar bort de värst angripna växterna och skrubbar rent rutorna. Sedan stort vattenbyte.

Detta brukar kunna få bukt på trådalgsodlingen inom 2-5 veckor beroende på hur mycket jag låter växterna skugga. Det är svårare och tar längre tid om man har en väldigt öppen design med stora upplysta ytor utan skugga.