MaxB skrev:Kul att du diggar karet!
Jag uppfattar inte ett kar, så som du beskriver det, riktigt på det sättet. Jag gillar när det är stenar i en hög och växtlöst - lika mycket som jag gillar den lummiga SA-stajlen. I detta t-karet är det just nu ganska tomt på just fisk, men de som finns där är i ett "utparningsstadie" för tillfället och jag vill låta dessa fiskar hitta sina platser och revir - tids nog skall det bli lite "frisimmande" fiskar som fyller upp och sedan kommer det väl en hög med yngel också... Ja, vi får se!:)
Det är inget fel på Afrikanerna som så sett, bara att jag helt enkelt gillar tät växtlighet mycket bättre än det karga steniga.. :p
Föresten, Mats, har du kollat min projekttråd? Har för mig att du har lite apor som simmar runt hemma hos dig? Behöver hjälp med att identifiera ett yngel.. [:o] Vet inte om det går, men om du har lust så får du gärna ge det ett försök!:D
127bubbel skrev:Kan inte hålla med dig riktigt där Henke. Tanganyikaciklider är något utav det häftigaste man kan ha hemma. Det finns så mycket som är så specilt med tanganyikaciklider i jämnfört med andra ciklider, om vi skall ta yngelvården och prata lite om den. Tänk dig själv du skaffar 2 st Prinsessor efter ett tag så kommer första kullen, och sedan den andra och så vidare. Många ciklider kör i väg sin första avkomma när det dags för kull numner 2 men inte hos Prinsessorna utan dom äldre syskonen stannar kvar och vaktar sina småsyskon, och det rullar liksom på så. Det är bara tanganyikaciklider som gör så. Jullar är också roliga dom tar något revir bland massa stenar och man kan bara ana vad dom har för sig nere bland all sten, och efter ett tag så är det helt plötsligt fler Jullar i karet även vad du skaffade från början.
Det finns så mycket som är specilt med tanganyikaciklider, så jag skulle kunna skriva hur mycket som helst om dom.
Jag har både diskus-kar och tanganyikakar och båda är precis lika häftiga på sitt sätt.
MVH/Freddan
Som ovan, fiskarna har jag inget emot alls, bara att det karga, steniga inte är min smak riktigt. Än iafl.. ;)