Azur skrev:L. riparium heter tydligen vattenkrypmossa på svenska; man hittar den om man tittar precis i vattenbrynet ned till några centimeters djup i riktigt sumpiga områden. I naturen bildar den täta små kuddar, men i akvariet växer den gängligt rakt upp mot ytan; kanske vill den ha mycket starkt ljus. Den är hyfsat attraktiv, fast nog inte lika snygg som javamossa.
Mindre näckmossa har jag bara haft en gång, för många år sedan - den ser ut som stor näckmossa men är en mycket spensligare art. Vare sig det nu var F. dalecarlica eller F. hypnoides så växte den mycket bra i akvarium, och påminde rätt mycket som javamossa.
Snyggast tycker jag annars stor näckmossa är. Jag har dock som sagt aldrig fått den att växa i akvarium. Den har levt nån månad, men utan att växa.
Jag blåser liv i en gammal tråd. Kul att hitta lite om Fontinalis hypnoides här. Jag hittade sjönäckmossa i en betongdamm i västra hamnen här i Malmö. Om Azur hade rätt 2004 ska den kunna trivas i mitt akvarium kanske. Ska prova.