Vita prick parasitens huvudsakliga livscykel är som följer - 2-3 dagar på fisken - faller ner i sanden och ligger där mellan 5 till 7 dagar. delar sig i ca 100 nya parasiter som sedan startar om alltihopa med nya prickar på fisken. De flesta vita prick mediciner har endast full verka när parasiten är frisimmande och lyckades man då inte riktig ta dör på de sista som lämnade fisken riskerar man en återinfektion efter ca 7 dagar. Eftersom det då inte är så många parasiter i första kontra attacken missar man lätt dem och det kan ta ca 7 dagar till innan man märker att det är en ny attack på gång.

Jag brukara använda faunamor och där har jag en taktik som brukar gå bra i svåra fall. Jag ger en startdos enligt rekommendationer dag 1 och lägger den färg jag får på minnet. Dag två ger jag ny medicin - ungefär det antal droppar som ger samma färg på vattnet som dagen innan - sen gör jag så tills jag inte ser några prickar och fortsätter sedan med halvdos i ca 7 dagar till. Skulle jag se nya prickar så upp till full dos igen.
Detta har fungerat i Göteborgsvatten. Hur medicinen tar och fungerar beror på vilket vatten man har och har man ett vatten å la Malawi så kan man ibland tvingas att köra lite hårdare eftersom mycket av de ingridienser som finns i medicinen avvaktivera fortare verkar det som.

Har ingen erfarenhet av ESHA Exit

MVH Lasse

PS Rent generellt kan det vara väldigt vanskligt att byta medicin mitt i en dosering eller köra en ny snabbt efter. Man bör göra några ordentliga (och då menar jag ordentliga) vattenbyten innan medicinbyte.

Ser du att medicinen fungerar så finns ingen anledning att byta - du måste bara ha en viss koncentration i vattnet en längre tid så du tar eventuell senkommna (kläckta parasiter)

MVH Lasse