micket skrev:Jag funderar på att skaffa ett avhärdningsfilter. Har egen brunn och ganska mycket kalk i vattnet. Kommer Ph't sjunka om jag installerar ett sådant tro?
Finns det andra för/nackdelar med att skaffa ett avhärdningsfilter?
Typ ett sånt här: http://www.europevattenrening.eu/den..._ifran_eur.htm
Som jag fattar det så är ett mjukt vatten mycket lättare att sänka Ph't i med tex co2 vilket jag har tänkt skaffa. Men även att vattnet blir mycket med känsligt för svängningar i Ph, vilket är mycket farligt.
Jag undrar om vattenvolymen påverkar hastiheten på dessa PH-svängningarna? Jag tycker att en stor vattevolym borde påverka hur stora och snabba svängningar man får. Jag har ca 1500liter i karet + sump.
Vilka värden påverkas av ett avhärdningsfilter? Är det KH eller Gh eller båda? Jag borde hängt med mer på kemilektionerna känner jag nu :)
Ja pH sjunker rätt rejält. I Tyskland är det rätt vanligt med ett hårt vatten med ett högt pH och där använder de ofta osmosvatten eller avhärdat vatten. Detta blir dock för mjukt och därmed för instabilt och innan de vågar koppla in CO2 så tillsätter de därför kalk eller blandar det med vanligt kranvatten.
Vissa avhärdningsfilter (vet inte vilka) ger också ett uselt akvarievatten. Bodde en gång i Kalmar och pratade då med flera ölänningar (som har ett mycket hårt vatten med högt ph) om avhärdningsfilter. De använde ju ofta sådana för allt hushållsvatten (för att inte ledningarna skulle kalka igen) men fiskarna klarade inte detta avhärdade vatten - varför vet jag inte.