jag skulle tippa på, precis som du sa. att han har skavt upp sej på hakan och då är fjällen och slemmhinnorna där skadade och det blir således ett trivsamt färste för parasiter. Det är vad jag tror men jag är absolut inte säker, vet heller inte vad du ska behandla med...
siamensis brukar ju ha ganska stissiga ryckiga rörelser. det brukar mina i allafall
Och när dom blir större blir dom också latare och ligger mest och slappar på t ex en rot, eller bland växterna, som mina brukar göra.
Om den andre dog för 2 veckor sedan kan det ju vara någon enfektion som sedan har smittat denna nu.
Hade den som dog också detta läskiga under hakan?
jag har engelsk sjösten 2-3mm den är bra, runda fina kanter som man inte kan skada sej på, den finns även i lite mindre format tror jag.
Innan det hade jag svart blästersand (aluminiumsillikat) den var lite vassare men inga skavsår där heller.
Hurdana är stenarna? är det runda bumlingar som slippats av i vatten eller är det kross sten med vassa kanter?
I kombination med vassa stenar och kanske dåliga vattenvärden så kan nog slemmhinnorna bli skadade.
Hoppas det går bra