Silkisif skrev:
Hoppas någon kan reda ut detta till mig...

Finns det två arter av L144? Eller är det samma art, den vanliga och den gula? Dvs, kan de leka?

I min närmaste zoobutik står det bara "ancistrus", men personalen vet inte vilken sort det är. Har jag fått allt om bakfoten, eller visst kan det vara andra sorter då med?

Hur ser jag skillnad?

Med den gula antar jag att du menar albinovarianten, som av nå´n anledning ofta säljs som guldancistrus. Den är samma "art" som den vanliga bruna.

Att jag skriver "art" är för att vad jag har förstått så sägs den inte vara en ren art, utan andra arter kan vara inkorsade. Om L144 bör användas eller inte vet jag inte, men jag tycker att ger man L-nummer åt andra i handeln förekommande malar, så kan det ju vara vettigt att ge även Ancistrus sp. (som den vanliga väl brukar benämnas) ett L-nummer, så att man vet att det är den man har att göra med. L144 kan ju därmed vara L-numret för den i handeln vanligast förekommande korsningen, så att man kan hålla reda på att det är just den, så man inte blandar den med andra liknande, "rena" arter.