ansjo skrev:

Det låter helt OK, men fundera på om du ska köra naket kar eller ha karet inrett. Jag skulle nog föreslå att du kör det naket, utan sand men du kan däremot ha ett par lerkrukor med ssand som du kan plantera några växter i.

Varför är det bra med naket? ser det inte finare ut med sand i akvariet? av bilderna jag sett med diskus i har dom flesta haft nån ljus sand på bottnen...
Kan man inte lägga ett lager sand baktill i karet som man planterar växter i och låta det korna ut lite på en plätt i mitten?
har du ingen bild på hur du tänker dig?

ansjo skrev:

Du bör ha runt 8 st. När de är små vill de gärna vara i stim, och även risken för mobbning minskar med gruppens storlek.

Visst kan du blanda sorterna, men tänk på att de olika sorternas diskus växer olika och mognar olika och för att få bäst harmoni i gruppen bör de vara likartade sorter.

vilka skulle du ge tips på som är fina och som funkar bra ihop? men 8 vuxna diskus får alltså plats i ett 240?

jag tänker med, diskusen i djuraffärerna brukar ju har ett pris på ca 500:- paret. Är inte det himla dyrt? då är dom inte jättesmå heller tycker jag..iaf inte dom jag sett här.

är det viktigt att man köper alla 8 på samma gång? eller går det dela upp?

räcker cirkulationen med den pumpen som följt med akvariet? jag har en extra cirkulationspump som jag kan ha i men det blir nog för strömt för dom?

jag hade tänkt köpa växtnäring. Det finns en näring på djuraffären som man lägger på botten sen lägger man på det vanliga gruset. Vet inte vad den heter vet bara att det är en gul hink..det är väl inget som kan vara giftigt för dom?

bör man tillsätta nåt i vattnet för vattenvärdena till diskusen? när man gjort byte och så? salt ska man ha i det?