Mumin skrev:
Faran med att byta "mitt i" är att du rör upp en massa slam som finns i gruset. Pröva att ta upp lite grus med ett decilitermått och se hur slammigt det blir.

Är akvariet nystartat så kanske det inte har hunnit bli så mycket sk mulm i gruset. Sedan bör du förstås inte ha så mycket bottenlevande fiskar, för de blir rejält störda förstås.

Jag skulle nog göra så att jag tog bort alla växter och stenar, grottor mm. Sen skulle jag håva upp fiskarna och ha dem i ett par hinkar akvarievatten så länge. Ta upp gruset, ha ner det nya, plantera och inreda. När vattnet börjar klarna så tillbaks med fiskarna.

Men är det mycket mulm i gruset så är det bara att tömma alltihop.

Jag hoppas att du har slang och tömmer med för då är det inte så farligt att tömma ett akvarium. Läs artikeln som finns här på Zoopet under DIY så finns det en bra beskrivning med bilder på hur man installerar ett enkelt vattenbytessystem.

Glöm inte att det nya gruset måste sköljas först för att få bort stendamm och så. Enklast med ett durkslag över en hink och en dusch.

Om han har vattnet i när han tömmer i sanden så kommer det bli grumligt i flera dagar/veckor innan vattnet är totalt återställt. Jag och en kompis tömde i lite mer sand i hans 54l, cirka 2-3kg. Vi väntade i 4-5dagar och vattnet har knappt klarnat någonting. ^^