Sleaper skrev:Bottenfilter? Används väl bara i mindre kar med utan växter osv. (läs zoo-affärer eller "special akvarier"). Dessutom verkar du ha rätt fin sand i ditt kar vilket väl gör det hela marigt? För övrigt tror jag inte att bottenfilter löser problemet med infusorier. Testa möjligen Nitrivec enligt tidigare tips. Har du inte testat JBL Clearol så kan det vara värt att prova. Vattnet blir garanterat kristallklart på mindre än 24 timmar enl. min erfarenhet. Har du lite tur så kanske inte dimman kommer tillbaka.
Jag har bottenfilter i alla mina kar nu för nu är det i det sista, mitt största kar med bottenfilter är 600 litaren.
Varför skulle man inte ha växter i med bottenfilter:confused:
Ja jag har fin sand i karet men löser det genom att lägga grus på bottenfiltret resten får vara sand i karet.
Varför jag väljer att ha bottenfilter i mina kar är att av min erfarenhet av vårat vatten så blir det lite dimmigt(inte som det jag har i problemkaret då) och sen jag satte i bottenfilter där så har jag kristallklart vatten i det karet det var en riktigt märkbar skillnad över natten bara.
Tror inte heller att det hjälper mot infusioner men jag är inte säker på vad dimman är och ibland är det vitt ibland ser det grönt ut o.s.v men bottenfilter har jag tänkt länge att jag ska sätta i ändå och helst innan ancistrusbäbisarna kommer lös.
Har provat en hel flaska kristallklart kommer inte ihåg villket märke och det hjälpte inte alls, har provat filtermedium som ska vara bra mot det mesta och har även levande bakterier men det hjälpte inte heller så jag står där jag står.
Tack för att ni försöker luska åt mig.
Får hälla i lite nitriveck med och se vad som händer.:)