sjebbe skrev:Bleherin växer väldigt långsamt, men påfåglarna var hälften så stora när dem introducerades i samma kar. Nu är dem nästan lika stora, påfåglarna har gått om.
Har även en pilnäbb som lätt skulle kunna slinka ner i den största påfågelns mun. Men påffarna är "uppväxta" med bleherin och fengäddan. Jag kanske inbillar mig men jag tror inte att dem ser dessa fiskar som mat pga det. Dem är nog lata av sig för dem hänger med munnen ovanför vattenytan när det vankas mat, så det är bara att släppa ner.:d
Din Pseudoplatystoma fasciatum ser bra tuff ut. Blir han inte lika väl "mkt fisk" till slut? Jag menar både stor och dum:confused::).
Jag funderar på att ha marulioides i min damm, har du några erfarenheter vad det gäller temp osv? Självklart inne på vinterhalvåret, men mellan 15 - 20 c kanske under vår/sommar/höst?
Jo jag har hört att det "ska" fungera om påffar växer upp ihop med fiskar, men det gick inte så bra för min tiretrack pilnäbb som tyvärr blev ett stort mellanmål.
Dessutom verkar som om det både du och jag hört inte gäller de större arterna av ormhuvudsfiskar. Min Marulioides var nämligen en väldigt skygg och snäll fisk fram till storleken av 13-14cm, efter det snetände han, blev mycket mer aggro och har idag säkert käkat upp 10 fiskar för mig. Nu är han kanske 16cm lång, och typ 4cm i diameter och bor för närvarande helt ensam. Dock han jag på andra sidan en filtermatta andra fiskar som kräver lite högre temperaturer så han simmar för närvarande runt i typ 24 gradigt vatten. Jag har dock hört att de skall trivas bäst i kring 18-22 grader. Men om någon hört något annat så rätta mig gärna. :)
Och bara så du vet så gälelr det att hålla dem på diet om du inte vill att de skall växa fort som f*n. Min kan trycka i sig 3 stycken tigerräkor samtidigt vid sin lilla storlek och jag ser inte fram emot att behöva punga ut 10kr varje dag i mat åt en fisk! Däremot ser jag fram emot att ha en sån baddare i tanken!
[COLOR=#0000ff]Pseudoplatystoma fasciatum[/COLOR] är än så länge inte jättestor, men jo den blir nog både tuff och lite väl stor när den blir äldre. Däremot har jag hört att den inte blir speciellt tuff mot andra fiskar, till skillnad från andra stora malar som Ret Tail Catfish eller Clarias...
Update: Har för övrigt beställt tekniken nu.