ulfand skrev:
Har du råd ska du satsa på ett Eheim ist, jag har haft ett FX5 och tyckte det fungerade jättebra, stor filterkapacitet, självluftande, rel billigt, MEN, jag tycker att Eheim är tystare!! Sedan får man ju göra en prioritering, ekonomi kontra ljudlöshet. FX5 är billig och bra, Eheim är dyr, bra och tystare....

Du har ganska dåliga argument, enl dig så ska man köpa ett eheim bara för att de är ett eheim..

Skillnaden mellan fx5 och tex 2260 är stor. Slangarna man får me fx5an är förjävliga om du frågar mig, hårda och svåra att "manövrera". Medans eheims är sånna där gröna härliga slangar som böjer sig och inte är lika hårda som fx5ans. Sen så fastnar de dubbelt så mycket skit i slangarna på fx5ans jämfört me eheims gröna för att fluval tycker att de är coolt me gråa slangar som har nån sorts dragspelsfunktion som inte funkar.
Sen så är motorn på 2260 monterad på kanisterns lock (medans fx5 har en bottenmonterad), vilket gör att filtret inte kan suga upp klägget/skiten från bottnen i kanistern som fx5an kan göra (och gör).
Ljudmässigt tror ja inte att de är stor skillnad mellan dom 2 filtrena, men ja har för mig att man kan trimma 2260'in genom att byta ut cirkulationspumpen mot en större och vassare eheim 1262.