Alger brukar reagera på miljöförändringar och dom klarar generellt sett lägre näringsnivåer än växter.

Jag skulle också börjat göda igen, veckovis kan nog funka bra med Tropicas gödningar som har bra kelat som håller gödningen vattenlöslig länge. Men den nya förändringen kommer säkert algerna digga också.

Jag brukar försöka ha is i magen efter att jag rätat upp näringsnivåerna på bra nivåer igen och försöka helt fokusera på växternas välmående. Även om dom blir mer algbeklädda till en början så titta på nytillväxt som bör kunna hålla sig algfri.

Allteftersom växterna åter får fart så kan du börja trimma bort äldre algdrabbade delar och skrubba precis innan vattenbyten. Försök motstå att skrubba alger under veckan mellan vattenbytena då det mest resulterar i att algerna släpper ohyggligt med sporer. Gör man det innan vattenbyten så minskar den effekten ganska betydligt.

Börja alltså med den nya gödningsregimen och håll den stenhårt så att du ser att växterna hoppar igång ordentligt, sedan kan du börja algkriget. Trådalger är väldigt smidigt att få bort med en uppruggad grillpinne. Du bökar in den ruggade delen i trådalgerna och rullar upp dom och sliter försöktigt bort dom från växterna precis innan vattenbyte. Du kan på det sättet få bort otroliga mängder alger i ett enda svep som inte tar alltför lång tid.

Låt dom sedan växa ut under veckan och håll dig med gallringen till nästa vattenbyte.

Är växterna på topp brukar man kunna bli av med en trådalgsodling på 2-3 veckor.