Jag tycker att du tar ett bra ansvar för ditt blivande akvarium!!
Inta många alls som skriver ett inlägg som ditt första lyssnar på alla goda råd de får, så det ska du ha en stor eloge för!!

Men sen är det då vad du vill ha i det.
Jag tror att det nog är som det skrivits ovan att du har fallit för de balla fiskarna, och det är verkligen inte lätt att välja rätt. Det handlar ju om pengar också, de kostar ju en del och då vill man välja rätt från början.

1. Det första jag tycker att du gör är att mäta ditt akvarium. Har du ingen tumstock eller så, så ta en linjal eller ett måttband i sylådan. Två centimeter hit eller dit gör ingen skillnad, så det går bra. Mät längd, bredd och höjd i decimeter. Sen multiplicerar du de talen med varandra och då får du litertalet direkt.
Får vi veta storleken så blir det mycket lättare att hjälpa dig.
Det är inte så stor skillnad på 96 eller 110 liter, men på 110 och 200 liter.

2. Du har valt nästan uteslutande fiskar efter utseende, och det gör faktiskt de flesta, alla fall i början.
Men man kan gå bakvägen och fundera över varför man har akvarium. Ska det vara vackert att titta på och vara som en dekoration? Eller vill man ha fiskar med speciella beteenden? Eller vill man odla, för att det är kul att försöka få dem att trivas så bara att de förökar sig? ( Det sista krockar inte med att de ska trivas och må bra i största allmänhet) Många vill försökaskapa en bit natur från en speciell kontinent eller område.

Själv har jag mer och mer insett att jag är mest intresserad av att skapa ett vackert akvarium, måla med färger så att säga, skapa djup och rymd i vattnet, få vackra kontraster.
Inget är mer rätt eller fel än det andra.

3. Läs, läs, läs. Fråga och fråga omigen. Här och på andra ställen. vill du ha häftiga fiskar med fina färger så är väl afrikanska ciklider inte dumt?

4. Du tänker i funktion, att du vill ha rengörare, algätande, etc, etc och det är bra.
Här finns det mycket malar, men också snäckor och räkor.
Förresten, två- tre körsbärsräkor är en omöjlighet, trivs de så blir de femtio på nolltid trivsde inte så blir de uppätna. Men duktiga städare är de.
Jag gillar pansamalar, dels för att det finns så mångaolika sorter, dels för att man ofta ser dem på dagen. Många snygga malar ser man mest glimtvis och bitvis då och då.
Jag köpte en knorrmal i mars och den har jag sett fyra- fem gånger sen dess. Men hör den ibland.

Var bor du?
I en mindre stad kanske det inte finns någon bra akvariebutik, i så fall kan det löna sig att ta sig till någon större ort. Kolla om det finns någon akvarieförening där du bor. även om det mest är äldre där, så kande oftast fruktansvärt mycket och delar gärna med sig. Samt kan komma hem och titta om man får större problem.

mät nu burken och återkom!!!