myslas skrev:Det är ju trevligt att du hyser så stor tilltro till mig. :D Men faktum är att jag knappt kan kalla mig något annat än nybörjare själv just nu, det finns många fler personer på det här forumet som har betydligt mer erfarenhet och kunskap än vad jag har.
I min ungdom hade jag ett par mindre akvarium, det största på lite drygt 100 liter och jag hade faktiskt ett par silverhajar i det. Det tog ungefär två månader så var de döda. Jag gjorde misstag på misstag hela tiden och till slut var det inte roligt längre så jag gav upp och var helt säker på att det var för att det var svårt att ha mindre akvarium som det gick åt skogen. Egentligen var det jag som misskötte dem och hade helt fel fisk i. Då fanns liksom inget internet att rådfråga på och många zoobutiker (precis som idag) gav fel information bara för att sälja sina fiskar.
Så när jag för ungefär 1,5 år sedan började bli intresserad av akvariehobbyn igen efter att ha hållt uppe i över 15 år så var det en sak som jag var helt 100% säker på, jag skulle ha ett relativt stort akvarium, minst 350 liter. Så jag började spara lite pengar varje månad men samtidigt så läste jag på en massa. Lärde mig massor genom att läsa alla trådar här på Zoopet. Sedan dröjde det längre än det var tänkt innan jag faktiskt köpte ett akvarium (på 420 liter), ända till november. Då hade jag läst på i nästan ett år.
Trots att jag läst på så mycket var det lite problem i början, det är nästan ofrånkomligt när man precis startat upp ett akvarium. Men efter 2-3 månader så fungerade allting perfekt och jag får fiska upp kanske en död fisk i månaden, eller mer sällan än så. Det är sjukt roligt när allting funkar. :)
Det är lätt att falla för de där speciella fiskarna, det är därför butikerna har så många av dem i lager. De är väldigt efterfrågade. Men det är så väldigt enkelt att stor fisk behöver stort akvarium. Är det så att man bestämt sig för att ha de arterna så finns det liksom inga genvägar. Har man inte plats eller råd med så stort akvarium så får man helt enkelt anpassa sig. Det finns hundratals fiskar att välja på och jag lovar dig att du kommer att hitta åtminstone en som du tycker är snygg och rolig och som passar i lite mindre kar.
Jag startade för några veckor sedan upp en stor vas (15-20 liter) där jag har räkor och snäckor och jag tycker det är precis lika roligt att kolla på som mitt 420-liters. :)
Så det enda råd jag kan ge dig är att läsa på så mycket som möjligt. Och inga impulsköp när det gäller fisk. Hittar man en art i akvariebutiken som ser kul ut så gå hem och läs på om den först innan du köper den. För de där små fiskarna i butiken kan snabbt bli ordentligt stora och har du lite otur så kanske de käkar upp resten av ditt fiskbestånd.
Om du gett dig själva tusan på att du ska ha de där fiskarna så får du se till att göra plats för ett stort akvarium, minst 150 cm långt. Om du tycker det är för dyrt att köpa ett sådant akvarium nytt så kolla in annonserna på blocket. Man kan göra rejäla fynd där, även på stora akvarium.
Några andra råd har jag inte att ge dig. Lycka till! :)
Tack så jätte mycket för tipsen ännu en gång, nå väl.. har inga exakta mått på akvariumet och de verkar faktist vara större än 80 cm, va nere i källaren när ja kolla på de och tog ett tygstycke och mätte å klitte av i samma längd som akvariumet, och sedan mätte upp i rummet med det, men först idag tog jag en tumstock och kollade.. akvariumet är minst 115 cm.. om det är mindre skulle det förvåna mig big time, men ska plocka fram akvariumet senare och titta närmre på det.. är så fast vid silverhajar så skulle även kunna tänka mig att köpa de mista de har och sedan sälja av dom eller lämmna tillbaka dom om de skulle bli för stora.. kanske inte så bra för fisken och byta miljö efter såpass lång tid iofs.. men aja får se..
Vad har du för tips ang silver hajar, är det verkligen 130-150 cm minst för dom, eller kan man skära ner det till 115 cm, om det nu var så långt..
finns det några mer haj liknande fiskar av lite mindre storlek (minst 7-8 cm) då jag vill kunna se dom haha :D