janson skrev:Hej! Har ett "vanligt" gult lysrör. Innan hade vi ett med blått ljus för växterna men det gick tyvärr sönder för några dagar sedan. Ska in till stan och köpa ett nytt.
Ja, där har du nog en stor orsak till att växterna inte mår särskilt bra. Som sagt, fråga efter Aquarelle. Toppenrör för växterna och jag tycker även fiskarna ser betydligt finare ut med de rören.
Innan man börjar med pmdd. Ska jag slänga bort de två nyaste (och ändå sämsta) växterna och ha nya till starten?
Slänga bort dem tycker jag är lite onödigt. Rensa bort de blad som ser sämst ut och så kommer det att ploppa upp nya som ser bättre ut när du börjat med PMDD och har nya lysrör. Det kommer att ta några veckor innan du ser riktigt bra resultat dock, man får ha lite tålamod. Men köp gärna fler växter om du vill.
reflektorer? Har försökt leta mer info om detta på forumet men inte hittat nåt. Varför blir det bättre med reflektor?
Lysrören är ju runda och ljuset går således åt alla håll och kanter. Har du inga reflektorer går massor av ljus rakt upp och inte ner i karet. Med reflektorer ser du till att så mycket ljus som möjligt går ner till växterna.
Det går även bra att måla insidan av armaturen i vit färg.