Dags för en liten uppdatering igen!
Jag har fortsatt arbetet med ställningen, som nu har fått en elpanel inbyggd. Via elpanelen ska jag med timers och strömbrytare reglera de saker som ska tidsstyras, t.ex. belysning och bevattningspump för väggen. Sedan tillkommer ytterligare en uttagsskena inne i sumputrymmet för övriga strömförbrukare.
[ATTACH]21136[/ATTACH]
Jag har nu även klätt in hela insidan av sumpen med gips. Nästa steg är att lägga på ett tätskikt, och sedan blir hel helkaklat med vitt kakel inne i ställningens innandöme. På detta vis blir det som en vattentät "balja" inne i ställningen som kan fånga upp mindre läckage.
[ATTACH]21137[/ATTACH]
Höjdpunkten under den gångna veckan var givetvis att Sune Holm var på besök för att ta måtten och göra upp planerna för bakgrunden. Det kommer att bli ett "custom-bygge" just för detta paludarium, och jag kan knappt hålla mig av förväntan för vad Sune kan knåpa ihop. Sune kommer att behöva fram till september på sig, så det kommer att ta sin lilla tid innan jag kan visa upp hur det hela blir. Hur spännande som helst!
På bilden syns ett "bakgrundsprov" som Sune tog med sig - det är gjort med hans nyaste teknik med skumgummi som är täckt med en latexfilm, och sedan färgat substrat. Det blir perfekt för att kunna hålla hela väggen fuktig genom en bevattningsslang längs överkanten.
[ATTACH]21138[/ATTACH]
När det gäller belysning har jag fått ett intressant tips om en affär i Tyskland - Terrarientechnik. De har några intressanta spotlights som är IP68-klassade! Det kunde ju vara kul.