TinaM skrev:Tack för ditt svar Johan.
Men just när det gäller vitaprick har jag läst på flera håll att det är v[COLOR=black][FONT=Verdana]iktigt är att höja temperaturen till över 26 grader för att flagellaterna har svårare att föröka sig då. Detta går ju stick i stäv med det du skriver.:confused:[/FONT][/COLOR]
[COLOR=black][FONT=Verdana]Noterade också att flera rekommenderade just för vita prick att höja temperaturen med motiveringen att den inte trivs då, stick i stäv med vad som är brukligt. Hittade också de som skriver det jag skrev; att temperaturen snabbar på livscyklet, DVS. ökar deras förökning. Så jag avvaktar till jag har fördjupat mig i lite "objektiva" källor. Tar tillbaka det jag skrev tills vidare. :)[/FONT][/COLOR]
Edit:
Så här ligger det till: Att höja temperaturen skyndar mycket riktigt på livscyklet, och tomitstadiet uppnås snabbare. Det är tomiterna som är känsliga för medicinering och höga temperaturer. Notera dock att även dessa trivs i temperaturer strax under 30 grader. Ska man höja temperaturen så måste man göra det rejält; över 30 grader, annars så går det illa. Vid 27 grader så skapar du en odling OM du inte behandlar samtidigt. Visst kan man få bort en del tomiter med vattenbyte och UVfilter, men om du har gynsamma förhållanden vid 27 grader så verkar det svårt att vinna. Saltet skulle iofs kunna göra så att fisken bättre står emot nya angrepp, men du får inte bort parasiten, och i större mängder (när de förökar sig) så ligger fiskarna i farozonen destå mer.
http://hmsc.oregonstate.edu/classes/MB492/ICHadams/