1. Salt i vattnet - vissnande växter - syreslukande miljö - syrebrist.

*växer kanon fint, inget visnar o de enstaka döda löven plockar vi bort.

2. Dålig cirkulation - bristande syresättning av nitrifikationsbakterier - överbelastning i kvävecyklet - syrebrist.

* fx5 + flurval 4 måste räcka till crkulation, allta växter svajar utan att fiskarna får kämpa i strömmar och omsättningen på vattnet är 3500l timmen. Inga gaspande fiskar, akut syrebrist, men har svårt att tro syrehalten är låg.

3. Dålig ventilation - mikroklimat - inget syreupptag trotts bra cirkulation.

*Inga täckglas och välventelerat i rummet. Båda pumparna stör vatten ytan.

4. För hög belastning i kvävecyklet - syreslukande nitrifikationbakterier - syrebrist.

Här behöver jag nog plugga lite extra på kemin.

Många onda cirklar bildas i dessa kombinationer.

Alltså:

1. Ventilera karet (kanske det största problemet enligt mig). Inga täckglas, båda pumparna stör vatten ytan.

2. Cirkulera ytan. samma som ovan.

3. Friska växter (inget salt, rätt näring OSV.)Växterna ser jätte fina ut och växer fint. Det är avtrappningen av saltet som vi kommer få göra då med små vatten byten, men problemet kom innan saltet.

4. Stor filteryta. En stor hink under akvariet ,fx5, och ett litet i flurval 4an.

5. Liten fiskbelastning. Tumregeln 1cm fisk / 1 liter vatten ligger vi lågt ca 180L. Detta kan väl bara vara till fördel eller kan man ha för lågt last?

6. Hålla nere temperaturen till den lägre nivån (om man inte odlar fisk). 25-26 grader känns rätt optimalt för den sortens fisk vi har.

7. Ingen uppbyggnad av skadliga ämnen över tid (slutprodukter som inte transformeras); t.ex salt, nitrat. Saltet tror jag inte vi hunnit bygga upp en men är på väg för att köpa nitrat test.

Tackar för en riktig bra punkt lista! :)
Det känns som vi uppfyller alla dessa krav med god marginal, förutom saltet, det började vi tillsätta då den första fisken blev sjuk.

Innan har det gått bra, växterna växer, fiskar är pigga mår bra och ynglar. Men vilka vatten tester rekomenderas för att hjälpa uteslutningsmetoden?
Ph och nitrit använder vi. Nitrat skall införskaffas idag och eventuellt en ny PH mätare jag såg på hornbach som fästes på insidan av rutan. En liten behållare med vad jag tror är btb lösning på insidan och ett klister märke på ut sidan med färgskala. Kostar lika mycket som droppar kan va kul o jämföra innan man byter.