Rooster skrev:Hur som helst, "påhopp" eller kritisering av andras inlägg ger väl oftast inte så mkt... Alla bör ju respektera varandras åsikter/erfarenheter, vi vill ju inte att det blir som på vissa andra forum där det ofta kan bli en mkt hetsk debatt om frågor som inte ens alltid gäller rena fakta utan där man kanske bara har olika refarenheter om ämnet ifråga osv...
Instämmer till 100%.
Jag är definitivt inte heller diskusexpert - men har följande synpunkter i ämnet.
1/ Vildfångat eller odlat. Ofta är det väl ändå som så att VF är lite mindre känsligare.
2/ Storlek. Lagom är väl bäst. Väldigt små och även fullvuxna är känsligare - mellanstorleken är bäst. Fast där är väl alla ense.
3/ Asien eller Europa.
Transporten. En lång transport är aldrig bra - fast en transport med bil från Tjeckien till Sverige tar lika lång tid (om inte längre) än en flygtransport från Asien.
Vattenvärdena. Av klart intresse är ju i vilket vatten som yngeln har dragits upp i. Fiskar som dragits upp i extremt surt vatten är säkert känsligare än de som dragits upp i vanligt vatten. De som dragits upp i Asien har oftast dragits upp i tämligen normalt vatten, men det kan säkert de svensk, tysk, tjeckodlade varianterna också ha gjorts. Värt att kolla upp.
Olika stammar. Väldigt viktigt är att fiskarna dragits upp av en duktig odlare som sköter avelsarbetet på ett bra sätt. Odlas det från en dålig stam blir fiskarna dåliga och tvärtom. Detta är Asienodlarna ofta noga med och självklart även oftast de större europeiska odlarna.
Olika varianter. Som Rooster skriver så finns det olika varianter som anses lättare och andra som anses svårare. Detta har jag hört av flera proffessionella odlare så det lär stämma. Dock eftersom jag inte är direkt intresserad har jag inte lagt på minnet vilka som anses vara svåra och vilka som anses vara lätta.
Priset. Var skeptisk mot riktigt billiga diskus. En del oseriösa odlare (sådana finns i alla världsdelar) dumpar ut skräpet (sådana som har stannat i växten etc.) till låga priser.
4/ Vid inköp - gå runt och kolla i olika affärer. Ser alla (även de som man inte har tänkt köpa) diskusarna i ett akvarium ut att vara friska - alerta, äter, inga insjukna pannor samt har bra färger (inte mörka) - så är chansen stor att de är bra (oavsett om de är från Asien eller Sverige).