TinaM skrev:Det är ett jättesnyggt kar och du har verkligen gjort ett bra jobb!:)
Men om det tillåts en nybörjare som mig att få sticka ut hakan lite[:o], så saknar jag en lugn plats i karet. Jag vill absolut inte vara någon besserwisser, för jag vet att ni kan så mycket mer än vad jag kan. Men det är liksom fiskar överallt hela tiden av filmen att bedöma.:confused:
Mitt kar är inget mönsterkar, men när stimmen simmar någonstans, så är det tomt där de simmat ifrån, och det finner jag rogivande. Förstår ni vad jag menar?:confused:
Ajaj, kanske inte borde skrivit detta.[:o]
Johodå, klart att du skall skriva och "sticka ut hakan" lite - det är jättebra!:)
Jag förstår precis vad du menar och faktum är att det var just lugna partier jag hade i tankarna när jag tog bort mycket av "ap"-inredningen, när denna liksom inte behövdes längre, till förmån för discusarna.
Grejen är att det faktiskt finns tre "lugna" områden i karet - det är bara så jädra svårt att se detta på tvådimensionella bilder och filmer. Både vänster- och högerhörnet har två djupa kilar in i karet som är lugna och även området runt "mittenstocken" precis i mitten av karet - jag vet inte om den syns - men ovanpå den liggande stora ekstocken finns en lodrät ekstock som går upp ovanför ytan. På bild ser det ut som att den stående stocken är tryckt mot bakgrunden men det är jättemycket spejs mellan den och bakgrunden, ungefär 15 cm, bakom stocken har jag också ett "vattenfall" från en pumpskalle bakom bakgrunden - och där älskar malarna att sitta precis i strömmen - och till vänster om den stående stocken finns en allé av jättevalisneria som fiskarna kan simma bakom och komma ut på vänstersidan i den lilla lagunen där.
Det var just såna här lugna platser jag tänkte på då jag inredde för discusarnas skull - tyvärr kan man inte jämföra karet i verkligheten med hur det ser ut på bild - det är såååå mycket djupare när man ser det live!
Därmed inte sagt att det alltid är lugnt i de lugna områdena, Kejsartetrorna står väldigt gärna i de här lite mörkare områdena och småklipper.
Jag tycker det var jättebra att du skrev dina tankar om karet - hade jag nu inte haft några "coolspots" så skulle jag absolut fixa det, tack vare ditt inlägg!:)