Några "spyflugor" är rätt stora och de lägger sin ägg i kadaver om natten. Jag har odlat dem när jag pysslade med att tävlingsmeta. Om du är sugen på att prova odla själv så gör du fäljande. Men det lyckas inte alla gånger bäst är att starta upp såhär års när flugorna är på aktiva av naturen.
Man tager en ½ kilos uppsprättad och snittad brax fin lukt och tjockt med kött gädda och stor mört går också bra, lägger den i en hink med ca 20 cm fina torra sågspån, lägger på ett lock på glänt ställer den utomhus över natten på morgonen stänger man locket som man gjort små luft hål i låter den stå ett par dagar i en sval källare eller liknade plats sedan får man kika i den var dag för att se hur maggotten utvecklas när de ätit nog kryper de ner i sågspåna då plockar man bort fiskens kvarlevor. Nu har du ett lager med feta maggots flera dagar fram över. Bäst är att förvara maggoten i spån hinken i ett mörkt utrymme under 10grder. =) Jag kan förtälja att det är en fördel och ha på sig engågns handskar när man plockar bort det som är kvar av braxen =)
Sedan är det bara att fixa en ny mört eller brax när maggotsen börjar att för puppas och lägga ett finmaskigt nät över bara så fixar de själva ny maggots åt dig =)
Jag gjorde detta under en metsässong och hade de sista "kulturen" kvar till nyårs skiftet till vinter fisket. Sedan var jag less på det.