Tobbe R skrev:
Har försökt följa den här tråden och tycker nog inte att slutsatserna är korrekta, dvs nitrit är inte sannolikt. Akvariet var tomt på fiskar men med växter i en vecka, fiskarna släpptes i och var döda mindre än ett dygn senare.

Mycket osannolikt att det hunnit bildas större mängder nitrit på så kort tid.

En möjlighet är att något giftigt hamnat i karet från början eller att temperaturen skenat men det sistnämnda bör ha upptäckts.

Alltså, vattenberedningsmedel, växtnäring eller olja/tvättmedel från cykelkedjemissödet är misstänkta. Butikens svammel om pH kan vi strunta i, det är typiskt skånevatten som finns överallt hos oss. Ev. skadliga ämnen från krokodilen har jag ingen aning om, har aldrig ägt en sådan. Alltså vad och hur mycket av div. kemikalier användes?

Tobbe

Svarte Petter i detta fall är växtgödningen - vi vet inte om den innehöll ammonium vilket den kan ha gjort. Beskrivningen för övrigt tycker jag ändå luktar nitrit men det kommer vi aldrig att få veta. Iofs kan också en ammoniaktopp vara möjlig om växtgödningen innehöll ammonium. Oljan på hand och på sugkopp tror jag inte så mycket på. Vi vet heller inte vad vattnet i påsarna innehöll. Odessabarber dör inte knall och fall så något måste det vara. Precis som jag redogjort för min åsikt om roten (den tillför en osäkerhetsfaktor) tycker jag att användandet av växtgödning direkt vid start är en chanstagning om man inte exakt vet vad det innehåller. Vet du det Ludde87 så publicera det så kan man ett dera styrka att det var växtgödningen eller avföra det. Hur uppträdde fiskarna när de mådde dåligt?

MVH Lasse