[COLOR=black][FONT=Verdana]Att svälta fiskar till döds är det inte många som har lyckats med, så det behöver du inte vara orolig för.[/FONT][/COLOR]
[COLOR=black][FONT=Verdana]Som du har läst ovan så finns det två skolor för att starta ett akvarium. En med fisk och en utan fisk.[/FONT][/COLOR]
[COLOR=black][FONT=Verdana]Den utan fisk kräver ganska lång tid för att få igång bakterierna.[/FONT][/COLOR]
[COLOR=black][FONT=Verdana]Den med fisk går fortare, men kräver att man börjar väldigt försiktigt med några enstaka små fiskar. Jag har ingen erfarenhet av Odessabarber så jag vet inte hur känsliga de är, men det verkar inte vara någon direkt bra första fisk?[/FONT][/COLOR]
[COLOR=black][FONT=Verdana]Anledningen till att jag är tveksam till växtgödning från början är att det tar ett tag innan växterna kommer igång och det är lätt att övergöda.[/FONT][/COLOR]
[COLOR=black][FONT=Verdana]Personligen har jag aldrig använt något vattenberedningsmedel och har aldrig gödslat växterna den första månaden.[/FONT][/COLOR]
[COLOR=black][FONT=Verdana]Jag har dessutom en regel jag alltid följer. I ett nystartat akvarium är jag aldrig nere med fingrarna de första veckorna. I ett etablerat akvarium försöker jag att bara doppa ner fingrarna en gång i veckan. Jag tror, utan att kunna bevisa något, att vår bakterieflora på händerna stör balansen lite varje gång vi är nere och rotar runt.[/FONT][/COLOR]
[COLOR=black][FONT=Verdana]Ytterligare en regel är att ALDRIG hälla ner vattnet från akvarieaffären i akvariet! Fiskarna skolas in i en hink och hovas över till karet.[/FONT][/COLOR]
[COLOR=black][FONT=Verdana]Lasses förslag att vänta med roten tycker jag också är förståndigt.[/FONT][/COLOR]
Akvarieaffärerna har numera nästan alltid ett system där samma vatten cirkulerar genom många akvarier och de har stora filtervolymer. Dessutom med täta vattenbyten.
Har man otur och handlar hos en affär med dåligt vatten där fiskarna har gått länge så kan de faktiskt dö för att de får för bra vatten när de kommer hem. Men det var nog mer aktuellt förr i tiden.