Spongeduck skrev:Ska man beställa NutriSi istället för mikro+ om man har mjukt vatten i kranen ?
Nej. Jag tycker NutriSi generellt sett funkar mycket sämre än Mikro+. Anledningen att NutriSi funkar sämre är att det enbart är EDTA/DTPA-baserade kelat medans Mikro+ använder det dyrare och betydligt bättre HEEDTA-kelatet.
Kelaten är det som håller näringen flytande och tillgänglig i vattnet istället för att den sedimenterar i bottnen/filtret och blir otillgänglig när den binder med andra ämnen i akvariet. Järn är flyktigt i vatten, det binder gärna med fosfater. Järnfosfat är en mycket stabil förening som växterna inte kan slå sönder.
Måste man köra med co2 för att detta ska fungera ?
Nej.
Jag ogillar tanken att betala i förskott, och postförskott blir ju dessutom dyrare ...
Fast när du säger sådär så tror jag alla som känner Peter Haack tar väldigt illa upp - och det är många som fullkomligen älskar Peter för det han gör för växtcommunityt. All energi han lägger på att köra Sveriges bästa växtakvarieforum och sliter som ett djur för att göra det enkelt för hobbyister att komma igång med PMDD är värt otroligt mycket för oss.
Men tycker du det är läskigt att eventuellt bli av med 60:- så tror jag du bör satsa lite mer på ekonomisk rådgivning än dina akvarieväxter...