Nej - i ett akvarium håller vi levande varelser och det är vår skyldighet att då ge dom ett bra liv.

Att dom växer behöver definitivt inte betyda att de har det bra. Det kan lika gärna betyda att de får för fet mat och ges för lite möjlighet att "motionera".

Att dom fortplantar sig behöver inte innebära att de trivs. Det kan ju lika gärna innebära att honorna inte ges möjlighet att växa till sig naturligt eftersom de inte kan dra sig undan tills de är mogna för lek, eller inte hinner äta upp sig innan leken. Fiskar som hålls väldigt trångt leker ofta också innan deras kropp är tillräckligt vuxen (läs stark nog) för att klara av att föda yngel.

Det är förvisso som så att fiskar som man håvar upp ofta blir mindre stressade per gång än de som håvas upp sällan (detta har mätts upp). Det är t.ex. mer stressande per gång för en fisk att håvas upp en gång per år i ett hemmaakvarium, än det är i ett affärsakvarium där det håvas flera gånger dagligen.

Inte desto mindre så är varje håvning och varje flytt väldigt stressande eftersom det de facto innebär att man byter miljö varje gång och dessutom en risk för mekansika skador - varje håvberöring skadar fisken slemskikt. Så en flyttning en gång per dag är definitivt inte hälsosamt.

Mina fiska håvas inte upp och de motionerar.
Och de har det definitivt inte trångt. Tvärtom. Min hona som blev kidnappad är ca en dm stor när hon la rom, efter att ha lefat på gångvägen mm (Läs bif länk)
Varje dag får de simma mot strömmen då jag har slangen liggande i med rinnande vatten på och de verkar njuta av det. Dessutom kommer det nytt fräscht syre hela tiden. Och vattnet tar jag från dammen till akvariet så det är samma vatten. Jag väljer att göra så här istället för att utsätta fiskarna för det som hände för några veckor sedan.http://zoopet.com/forum/showthread.php?t=131858 Jag tror fiskarna mår sämre av att bli flyttade av katter som sedan släpper dem på gångvägen. Och det enda jag kan göra är väl att avliva grannens katt. Men då måste jag väl avliva alla katter som tar fåglar, möss osv.