Jag håller definitivt inte med dig - du nämner att lagarna har skärpts och anledningen till just det är att folk inte ens då brydde sig om att följa de regler som fanns då.
Myndigheterna idag är väldigt rädda för spridandet av sjukdomar och ställer därför t.ex. rätt omfattande krav på fiskar som skall exporteras. Exportörer i t.ex. Singapore har rätt hårda krav på sig från myndigheternas sida.
Risken finns för spridande av sjukdomar - men alldeles oavsett om den är stor eller inte så ser myndigheterna mycket allvarligt på den och i såväl USA som EU så finns det långt gångna diskussioner om att helt förbjuda hållandet av akvariefisk (i USA ligger redan ett konkret förslag där guldfisk föreslås vara den enda art som skall tillåtas där).
En viktigt argumnet från myndigheternas sida är att skrupelfria privatpersoner av ren girighet skiter i gällande lagar och regler - vilket gör det svårt att kontrollera handeln och deras argument är då att det är lättare att kontrollera hobbyn om det blir "totalförbud".
Så om du eller någon annan tycker att gällande lagar och regler är uppåt väggarna fel så engagera dig då istället i dessa frågor och ta fram bra argumment för att deras inställning är fel och försök påverka dom. Detta finns det andra som gör - att istället bara skita i lagen ger bara myndigheterna ytterligare argument för att akvarister skiter i lagar, regler och miljö bara för att kunna tjäna några extra kronor.
Jag tycker som sagt att det vore bra med kraftiga ökade straff för dessa brottslingar.
Du påstår också att det finns färre arter tillgängliga i handeln idag än det var förr. Detta är totalt fel - jag har varit mycket aktiv akvarist och även proffesionellt engagerad i akvariebranschen sedan andra halvan av 70-talet så jag har en viss erfarenhet i ämnet.
Så stort som utbudet är idag har det aldrig varit tidigare - det är en enorm skillnad mot vad det var tidigare när importreglerna var enklare.