Charlottis skrev:
Hej!

Guldfiskarna borde du lämna tillbaka, då de behöver mkt större akvarium, sådär 250liter. Det är ju egentligen fiskar som ska vara i dammar. Som någon skrev passar de inte alla temperaturmässigt ihop med ciklliderna heller.

Vad är det för malar du har? Det finns inte supermånga malar som kan vara i 60 liter nämligen...

Guppy och neontetra antar jag kan funka. Det enda problemet kan vara att cikliderna går hårt åt guppyhanarna när de leker, mina Fjärilsciklider förstörde mina två guppyhanar helt:(

Sedan är det så också att ett 60 liters akvarium som varit igen 1 vecka borde inte innehålla mer än 3-4 fiskar..du har 28 st? Vattnet i ett så nytt akvarium är inte på långa vägar redo för en så stor belastning och det kommer med stor sannolikhet bli nitrit i vattnet (gifter som skadar o dödar fiskarna).

Så:

[LIST]

[*]Lämna tillbaka Guldfiskarna! Beronde på vilka malar du har, lämna tillbaka dem också.

[*]Ska du behålla de andra fiskarna måste du hålla stenhård koll på vattenvärdena för nitrit. Köp ett vattendropptest.

[*]Mata PYTTELITE varannan dag bara.

[*]Har du det inte redan, häll i medlet Nitrivec efter bruksamvisning.

[*]Får du nitrit, byt 1/3-1/4 av vattnet varje dag tills nitriten är borta.

[*]Rengör INTE filtret, då blir det bara värre.

[/LIST]Lycka till!

Bra svar!

Som jag ser det: Åtgärda mängden och blandningen av fiskar så att det passar storleken på akvariet. Om Frontv ignorerar dessa råd och kör på ändå så är det en attityd som inte rimmar så bra med seriös akvarieskötsel. Det handlar inte om att försöka få fiskar att överleva med näppe utan att ge dem en tillvaro som i hög grad motsvarar deras liv i frihet. Hoppas på det bästa.